Jeg har aldrig rendt så meget til lægen, som efter jeg blev gravid. Hold nu op, hvor er der mange tjek her, der og alle vegne. I dag var det så tid til mit 24-ugers tjek. “Du skal holde pause med det løb dér og spise noget mere af det du kan lide!” – det var lægens ord efter formiddagens tjek.

Det er med en lille smule “frygt”, at jeg skriver dette blogindlæg. En frygt for at blive dømt som en “dårlig mor/gravid”. Fordi let’s face it, vi er hurtige til at dømme på de sociale medier. Jeg har selv gået det meste af dagen og tænkt “Har jeg nu presset for hård på?”, “Har jeg nu husket at spise nok?” og “Har jeg virkelig ikke været god nok ved mig selv, og lyttet ordentlig efter?”. Jeg ved at jeg har lyttet efter og at jeg har spist, som jeg burde, men frygten for at blive “dømt” en smule, er der stadig. Ikke desto mindre, så vælger jeg at udgive dette alligevel.

“Spis noget mere af det du godt kan li'”

Jeg ved egentlig ikke, hvad formålet er eller om der overhovedet er et specifikt formål med 24-ugers tjekket. Udover selvfølgelig at sikre sig, at alt er som det skal være. I hvert fald, så var alle mine prøver og tal fine, så det var jo en meget god start. Men jeg har ikke taget specielt meget på. Det har jeg egentlig godt haft på fornemmelsen, selvom jeg ikke har en vægt og kun har vejet mig lejlighedsvis ved mine forældre. Jeg har taget lige over 2 kilo på, hvilket ikke er overvældende meget, eftersom at jeg var normalvægtig før graviditeten. Jeg tror dog at det måske kan skyldes, at jeg har tabt lidt muskelmasse samtidig.

Hvorom alting er, så bad lægen mig spise noget mere. Dette tiltrods for, at jeg spiser alle de måltider jeg skal. En normal skål havregryn til morgenmad, et mellemmåltid om formiddagen, ca. 2 stykker rugbrød til frokost, eftermiddagssnack/måltid og aftensmad. Hertil kommer der diverse søde sager og snacks, som også finder vej ned i maven i løbet af dagen. Det er jo ingen hemmelighed at jeg er en slikmund og det har bestemt ikke ændret sig under graviditeten. Jeg ved fra min uddannelse som professionsbachelor i ernæring og sundhed, hvad, hvor meget og hvor ofte man bør spise, når man er gravid og jeg føler egentlig også at jeg har fulgt det. Men Jeg må gøre som doktormanden siger og spise lidt mere. Jeg starter med 3 chokoladeboller fra lagkagehuset – I ved, de store med kæmpe chokoladeknapper i 😉

“Du skal holde pause med det løb dér”

… Dét var også en af de ting lægen sagde. Dels fordi jeg skal tage på, selvom jeg egentlig kun har løbet 1-2 gange om ugen af ca. 5 km. Men egentlig også fordi jeg den sidste uge har haft nogle lange kramper i maven/underlivet af 10-15 minutters varighed hver. De er kommet et par gange om dagen og kræver at jeg sidder eller ligger ned, når det står på. Det er ikke voldsomt, men bestemt heller ikke rart. Det er ikke plukveer, men han ved heller ikke, hvad det ellers skyldes. Derfor skal jeg tage det lidt mere med ro, så det har jeg tænkt mig at gøre.

Det er nu ikke fordi jeg bliver rastløs af at vide, at jeg ikke må løbe de næste par uger, til vi lige har set det an. Jeg har før gået flere uger og endda nærmest måneder, uden løb. Og det er heller ikke fordi jeg er “bange for” at tage på, hvis ikke jeg bevæger mig. Men jeg var egentlig inde i en god periode, hvor jeg følte at jeg fik rørt mig og var aktiv, samtidig med at jeg tog højde for min graviditet og lyttede til mig krop. Jeg ville super gerne være aktiv, så længe som muligt, men det er nu altså lillemandens helbred der er det vigtigste, så jeg tager det med ro nu.

Så nu står der ro og lidt ekstra mad på menuen hos mig de næste par uger. Det er sørme heldigt at den årlige julebagedag med svigerfamilien er på søndag. Måske jeg burde lave en ekstra omgang vaniljekranse? (du kan finde en opskrift HER) Det er trods alt lægens ord og dem skal man jo lytte til, æk? 😉

CarinaVergmann

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.