13556021_10154482271959245_1864383679_o

Den første uge af mine sommerferie, er blevet brugt på at løbe Københavns gader tynde med fuld fart fremad til Etape København. Til jer der ikke ved hvad det er, så er det et marathon der løbes over 5 dage. Her var etaperne delt op i 14,2 km ved Islands Brygge og Amager fælled, 5,95 km ved Kastellet og Langelinje, 6,95 km ved Ryparken, 10 km ved Sluseholmen og til slut 5,1 km ved Amager Strandpark.

Kort og godt, så vil jeg sige at det var et virkelig fedt arrangement og jeg skal helt klart deltage igen næste år – uden tvivl! Der var godt humør, (for det meste) godt vejr og så var der plads til alle – unge som gamle, hurtige og langsome. Faktisk var det næsten befriende at deltage i et løb, hvor der ikke var proppet med eliteløbere. Størstedelen der deltog til dette løb, var motionister det løb i pace 5.30 eller langsommere. Der var god stemning, masser af grin og det var egentlig bare fedt! Så jeg kan klart anbefale dette løb til enhver der skulle have lyst til at udfordre sig selv. Der er plads til alle 🙂

Men hvordan gik det så for mig?
Jeg vidste egentlig ikke helt, hvad jeg skulle forvente? Jeg har løbet ét 5km løb i løbet af det sidste år, så jeg havde faktisk ikke nogen anelse om, hvilket tempo der var realistisk at holde på de korte strækninger? Første etape var på 14 km og der besluttede jeg mig for at løbe alt hvad jeg kunne, da det var en rute, hvor man kunne vinde/tabe meget tid i det samlede regnskab. Jeg endte der med at løbe PR på både 5(22.31) og 10 km(45.31)! Efter 10 km døde jeg og farten blev sat lidt ned. Dog rakte det til en 12. plads blandt kvinderne. Dét havde jeg ikke regnet med – der deltog altså alligevel 384 kvinder!

2. etape var en af de korte etaper på 6 km, hvilket på daværende tidspunkt virkede meget overskueligt efter gårsdagens 14 km. Her skulle der løbes stærkt! Jeg ender desværre med at få enormt ondt i maven ved ca. 3 km, hvilket gør at jeg taber fart og dermed også tid. Jeg slår dog alligevel bette 4 sek af min 5km PR, så den nu hedder 22.27. Pisse fedt på en dag, hvor alt andet kiksede og ikke gik som planlagt.

13570322_10154482272074245_219893131_o

På 3. dagen begyndte benene at være trætte og min mave gjorde stadig ondt. Jeg får kæmpet mig gennem de 7 km uden at miste for meget tid, men det var bestemt ingen succesoplevelse synes jeg. Ruten var flot og mine forældre var kommet for at se mig løbe, så jeg sluttede af med et brag af en spurt, hvor jeg fik holdt en konkurrent bag mig.

4. etape var på 10 km. De virkede relativt uoverskuelige, fordi kroppen var godt træt. Maven drillede stadig og derfor valgte jeg at løbe et lidt mere sikkert løb denne gang. Jeg gik efter at holde en lidt mindre aggressiv pace på 4.40, for at sikre et så godt løb som muligt. Og dét fik jeg. Ved 8 km kunne jeg mærke at benene var langt fra færdige og jeg fik skruet op for farten og fyret en ordentlig slutspurt af. Jeg var så heldig at have min kæreste på sidelinjen til at heppe på mig og dét hjalp selvfølgelig også. Det blev ikke til en PR her, men det blev til en succesoplevelse uden smerter i maven og uden at gå død midtvejs. Jeg sidder dog tilbage med en følelse af, at jeg ikke havde givet alt hvad jeg havde i mig. Men modsat, så følte jeg mig også bare mega klar til 5. og sidste etape på 5 km.

Lige så klar som jeg følte mig dagen før, lige så træt og tung følte jeg mig under opvarmningen. Planen var egentlig at løbe den første kilometer på 4.20-4.25, så jeg kunne løbe stabilt i 4.30 resten af vejen og dermed stadig nuppe en lille PR med til slut. Kroppen ville dog anderledes og jeg løbe i 4.20 stort set hele vejen. ude på ruten står min skønne veninde Anne og hendes kæreste Allan og hepper på mig. Anne løber med mig et par meter omkring 4,5 og det giver energi til at give den gas de sidste 500 meter. På opløbsstrækningen møder mine to holdkammerater, Emil og Peter, mig og de pacer mig det sidste stykke i mål. De har de i øvrigt gjort alle 5 dage, hvor heldig en kartoffel har jeg lige lov at være? 😀 Disse drenge endte som nummer 6 og 8 – de er jo for vilde!

13548710_10154482271874245_209308745_o13578744_10154482276489245_1002703273_n
Se lige hvor søde de er at løbe mig i mål! 😀

Jeg kommer i mål på tiden 22.14 på 5,2 km og slår min PR på 5 km fuldstændig til jorden med 51 sekunder! Altså løber jeg på 5. og sidste etape 5 km på 21 minutter og 36 sekunder – dét er jeg stolt af. Men krop er max tømt for energi og alligevel formår jeg at hive sådan et resultat op af hatten. Sjældent er jeg stolt af mig selv, men det er jeg sørme lige nu. Jeg ender over all som nummer 66, som nummer 12 kvinde og nummer 4 i min aldergruppe i tiden 3 timer, 10 minutter og 23 sekunder. Jeg ville da lyve, hvis jeg sagde at jeg ikke gik efter top 10. Jeg gjorde mit bedste og kæmpede det jeg kunne, men de andre 11 løbere, de var sgu bare bedre end mig. Jeg er stadig piv stolt af mine resultater denne uge.

13555697_10154482271949245_94467785_o

Min krop kan så meget mere end jeg havde regnet med. Jeg glæder mig helt vildt til at komme ud og løbe stærkt igen og se, hvad kroppen kan, når den er fuldt restitueret. Den her uge giver i hvert fald masser af lyst og motivation til at give den gas til træningen, så jeg kan blive en endnu bedre løber.
På søndag tager jeg til Bornholm med min familie. Vi kunne desværre ikke komme derover og løbe Etape Bornholm, så jeg har tænkt mig at løbe min egen – dog i et væsentligt langsommere tempo. Jeg skal faktisk løbe en løb d. 6/7 på lige knap 7 km. Softice-løbet hedder det. Dét glæder jeg mig til og der skal der også løbes så stærkt som det tillades 😛

Lidt billeder fra etapen:

13556055_10154482272034245_1855742512_o 13570011_10154482271899245_1079705488_o13556111_10154482272004245_1138744353_o13575543_10154482271999245_2105977196_o13582341_10154482272064245_2024451614_o

CarinaVergmann

2 comments on “Etape København”

  1. Hej Carina 🙂 Selvom det er et par år siden, så er du bare vildt sej! Kan du huske hvordan du trænede ugen op til Etapen? Jeg har fået tilmeldt mig i år og glæder mig helt vildt, men jeg har lidt svært ved at vurdere hvordan og hvor meget jeg skal nedtrappe ugen op til. Mvh Thea

    • Hej Thea
      Undskyld mit sene svar!
      Hvor dejlig at du har tilmeldt dig – det er et fedt arrangement og jeg ville gerne løbe det igen, hvis bare det lige passede ind i familielivet.
      Jeg husker det ikke som om at jeg ændrede særlig meget. Jeg ville måske bare løbe et par enkelte rolige ture på 5-10 km, så benene er helt klar. Du får brug for alt energi du kan skrabe sammen, hvis du har tænkt at løbe stærkt alle etaper 🙂

      God fornøjelse! 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.