Julefrokosten med hele den pukkelryggede står for døren. For de fleste byder dagene efter d. 24. på 2 dages ædegilde. Karrysild, varm leverpostej, glögg, snaps og fiskefileter er blandt de mange ting julebordet byder på. Men kan man komme nogenlunde sundt igennem?

Der kommer til at ryge uendelige mængder mad indenbords de næste mange dage, det er helt sikkert. Men hvad der også er sikkert, er at det ekstra du spiser i disse dage, det skal du også arbejde tilsvarende ekstra for at forbrænde i den anden ende, hvis ikke du vil gå en størrelse op i bukser 😉

Jeg har derfor her lavet en lille guide med lidt tips til, hvordan du kan komme igennem julefrokosten uden at skulle spise råkost og drikke vand, men samtidig heller ikke skulle dedikere dit liv til fitness de næste mange uger.

Spar på tandsmørret. Du kan sagtens smage både smør og mayonnaise selvom du ikke bader din mad i det. Skær ned for mængden og brug det med måde.

Vælg groft brød og ikke det lyse franskbrød. Det mætter ikke og er egentlig bare tomme kalorier.

Skær brødet i kvarte. Ved at skære dit brød ud i kvarte stykker, kan du få smagt på de fleste ting uden at skulle proppe maven til randen. Skide smart, hvis jeg selv skal sige det.

Læg bestikket fra dig, mens du spiser. På den måde giver du dig selv tid til at smage på maden og nyde den bedre. Ved at spise langsommere, kan du også bedre mærke, når du er mæt.

Spist til du ikke er sulten mere og ikke til du er proppet. Du får det fysisk dårligt, men den dårlige samvittighed banker også på, hvis du spiser så du næsten flækker. Gør dig selv den tjeneste at mærk efter, hvornår du er mæt og stop før du får ondt i maven.

Sluk tørsten i vand. De flydende kalorier og tit dem vi overser og derved heller ikke tænker over. Sluk tørsten i vand og nyd istedet mindre mængder sodavand, vin eller andet ved siden af. Put evt. lidt citron el. lign. i glasset, så det er lidt mere spændende.

En portion dessert. Tak kun én portion dessert. Du behøver ikke mere end det. Spis den i stedet langsomt og nyd den.

Fingrene fra slikskålen. Når kaffen kommer på bordet, er den for det meste efterfulgt af småkager og diverse slikskåle. I stedet for at dine hænder kører som trommestikker mellem skålen og din mund, så tag en håndfuld op på en serviet foran dig. Når den er tom, så er der ikke mere slik til dig. På den måde får du et mere kontrolleret indtag og det vil helt sikkert også være en del mindre, end det du ellers havde indtaget uden du bemærkede det.

Jeg går ikke ind for at man skal lade sovsen være eller ikke spise dessert, jeg mener bare at man skal tage alt med måde. I stedet for bare at skovle indenbors af alle de lækre sager, så spis i stedet langsomt og nyd det i mindre mængder. Du vil helt sikkert ikke savne det store og ustyrlige mængder, hvis du mærker efter 😉

GLÆDELIG JUL! ❤

Følg med på InstagramFacebook og Bloglovin 🙂

CarinaVergmann

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.